Wednesday, December 25, 2013

#21: Untuk Ibu Mertua

Musim durian.
Ayah aku angkut balik durian sampai seguni dari kampung.
Maka secara rasminya, aktiviti mencangkung di dapur sambil makan durian menjadi agenda utama aku pada malam tu. 

Sungguhpun keghairahan aku terhadap durian memang siapa pun dah tak boleh nak sangkal, tapi aku terpaksa mengaku, skil mengupas durian aku masih lagi berada pada level skil mengupas durian seorang budak hingusan berumur sembilan tahun.
Kalau nasib tak baik, kemungkinan sebiji durian hancur di tangan aku tu memang boleh terjadi.
Dan kalau kau terpandang aku terhegeh-hegeh mengupas durian, itu memang satu panorama yang bukan luar biasa.
Jadi, jangan terlalu teruja, mahupun bangga dan hairan serupa binawe.

Sedang aku mencangkung di dapur, memegang pisau Rambo, mengerjakan sebiji lagi durian yang ada gaya macam nak hancur juga, tiba-tiba ayah aku masuk ke dapur dari ruang tamu, menuju ke peti ais untuk minum air sejuk. Ayah aku capai cawan sebiji, tuang air, duduk di kerusi yang ada di belakang aku sambil memerhatikan aku yang masih terkontang-kanting dengan durian yang sebiji tadi.

Dengan tenang, ayah aku habiskan air secawan, dengan tenang dan selamba juga dia berkata:

"Kalau rupa itu gaya kamu kupas durian, memang tak merasa la mak mertua kamu nak makan durian nanti",

dan terus berlalu ke ruang tamu, sambung tengok TV cerita entah apa.

Aku? Terus buat-buat pekak sambil terus telan durian yang aku baru kupas dengan biji-bijinya sekali.

Bapak aku kalau sekali dia perli, memang padu!

.....

Malam tu, aku berjaya menjadi seorang pengupas durian dengan skil yang aku rasa layak diberikan Anugerah Kebesaran Diraja.
Dapur? Jangan cerita dia punya bersepah.
Kulit durian melayang sana-sini.

Tapi tu semua aku tak kisah,
asalkan nanti, bila mak mertua aku nak makan durian,
aku dengan bangga boleh kata:

"Rilek mak rilek, biar gua yang tolong kupaskan"

No comments:

Post a Comment