Wednesday, December 4, 2013

#3: Sebab Kau Malas

"Aku ni memang jenis yang tak penah ponteng jemaah di surau atau masjid berdekatan waima kalau aku tak pegi masjid/surau/musolla atau yang sinonim dengannya sekalipun, aku tak penah tinggalkan solat berjemaah di rumah".

Kalau ada yang dengar aku bagi penyataan macam tu di luar, minta tolong balingkan kasut saiz 10 tepat ke cranium aku bagi mengelakkan aku menipu dengan lebih lanjut.
Ini kali aku cuma nak bersembang serba sedikit tentang isu jumlah jemaah yang hidup segan mati tak mahu di masjid berdekatan.
Isu ni secara tidak langsung menjadikan aku yang turut wujud sebagai manusia lemah sama macam kau ni antara salah seorang penyumbang kepada kurangnya jumlah jemaah di masjid/surau...

Sebelum tu, aku nak tanya pada kau.
Aku ni hidup dekat muka bumi ni boleh kata lama sejak aku lahir dulu. Tapi, pasal apa aku masih meronta-ronta untuk menjadi seorang brader yang rajin solat berjemaah?
Nak sembang pasal usaha? Jenuh aku cuba dah.
Tapi kadang dalam satu hari tu, haprak satu waktu pun aku tak pergi solat jemaah.

Kau tahu sebab apa boleh jadi macam ni?
Berkat ihsan aku yang lipat-maut-punya-agung, biar aku bentang sikit sebab-sebabnya sekali dengan proses kajian aku dalam bab ni.

Pertama sekali, dalam mencari jawapan kepada pertanyaan yang dah aku lemparkan ke muka kau, telah aku lakukan kajian selama 6 hingga 7 purnama, menyemak semula setiap kitab yang telah aku pelajari di sekolah.
Kitab biologi, fizik, kimia, matematik, kitab-kitab sampingan seperti kajian tempatan, kitab geografi serta sejarah juga aku teliti dengan lebih mendalam. Mana la tau, kut-kut hal ini melibatkan hal-hal saintifik, fisiologi, psikologi dan lain-lain lagi.

Tak cukup dengan itu, aku kaji semula setiap peringkat sistem pendidikan yang telah aku harungi selama berkurun-kurun lamanya bermula dari zaman menduduki peperiksaan UPSR, PMR membawa ke SPM...
Risau kalau ada benda yang aku terlepas sepanjang berada di bangku sekolah, baik sekolah rendah mahupun sekolah menengah.

Setelah lama mengkaji.
Akhirnya aku berhenti.
Aku termenganga.
Aku blur seketika.

Kau tahu kenapa semua ni boleh terjadi?

Orang bagi macam-macam hujah saintifik.
Orang bagi macam-macam sebab berkaitan psikologi.
Orang bagi macam-macam kekangan fizikaliti.

Puih.

Jawapan simple sahaja sebenarnya.
Sebab kau MALAS.

No comments:

Post a Comment