Saturday, December 21, 2013

#14: Pedoman Dari Brader Terencat

Aku ni sudah hampir sedekad tinggal di Puncak Alam.
Bersandarkan fakta tersebut, aku berani katakan yang hampir seputar benda yang ada dan yang berlaku di Puncak Alam ni aku tahu.
Kalau setakat kes riot budak-budak sekolah, kes rumah tangga jiran, perangai pengasuh di tadika, kes mak ayah mengamuk sebab anak-anak tak dapat masuk kelas pertama di sekolah, celah gigi saja aku boleh sembangkan pada kau.

Tapi aku bukan buka cerita untuk memburuk-burukkan tempat tinggal sendiri.
Nak memperbodoh-bodohkan penduduk setempatnya jauh sekali, walaupun kadang-kadang ada juga jenis manusia di sini yang sengaja buat aku rasa nak baling parang terbang.
Aku nak buka cerita tentang seorang brader yang aku kenal.

Di Puncak Alam ni, aku duduk di satu area yang member-member aku panggil Fasa 2.
Di area Fasa 2 ni, aku ada kenal satu brader yang boleh la rasanya kalau aku nak klasifikasikan sebagai unik.
Kenapa aku cakap unik?
Sebab kalau kau tengok brader ni, mesti kau akan rasa yang tahap IQ brader ni sekadar cukup-cukup makan sahaja.
Tak pun, kau mesti akan kata yang brader ni baru terlepas dari Hospital Bahagia, Tanjung Rambutan.
Aku cakap brader ni unik sebab ini la satu-satunya brader terencat yang aku kenal di Puncak Alam.
Lain orang tak ada.
Asal terencat, mesti brader ni.
Asal brader ni, mesti terencat.
Kira rare juga sebenarnya brader IQ cukup makan ni.

Sejak aku darjah lima, setiap kali aku jumpa brader ni, dia akan mulakan cerita yang macam-macam.
Kebanyakan cerita yang dia semburkan kepada aku adalah jenis cerita yang buat aku rasa nak terajang beliau biar terpelanting sampai ke Alaska sana.
Macam-macam  cerita dia mengadu pada aku.
Kalau kau kelaskan cerita dia mengikut teknik taxonomy dan systematics yang betul, aku rasa mau berpuluh-puluh phyla dan spesies cerita yang boleh kau dokumentasikan.

Ada masa, dia akan bercerita pasal budak-budak mengejek dia sampai dia rasa nak tikam budak-budak tu semua dengan pisau.
Ada time, dia buka cerita yang dia nak sambung belajar di Manchester walaupun satu haram sijil akademik pun aku tak pernah tahu dia ada.
Ade time, dia sembang pasal dia nak kahwin walaupun aku tengok dia ni nak makan pun masih mak ayah yang tanggung.
Kalau macam ni punya sembang, kau tak fikir kenapa aku rasa nak bagi jurus Tendangan Gagak Hitam Melintang aje setiap kali dia bercerita?

Kalau cerita dia jenis yang boleh masuk dengan cerebrum kepala otak aku, memang tak jadi hal untuk aku melayan.
Ini jenis umur pun dah cecah level 30 tahun ke atas, masih cerita pasal makan hati dengan budak-budak mengejek dia gila dekat padang bola.
Mau tak menyirap aku mendengar cerita macam tu?

Memang brader ni, kalau orang tengok, secara automatiknya dan secara fitrahnya depa akan label brader ni sebagai terencat, gila, tak siuman, brader tak waras, kepala otak berjambul, brader senget, kebudak-budakan dan segala macam label, makian dan carutan lain lagi yang tak sanggup aku tuliskan di sini.

Tapi tentang brader ini,ada benda yang aku tabik.

Aku kalau setiap kali pergi surau, aku nampak brader IQ cukup makan ni kompom akan sampai lagi awal daripada aku dan sudah tercogok tunggu orang solat jemaah.

Tak cukup dengan itu, dia ni aku tengok, tak pernah miss pergi solat jemaah.
Setiap kali aku pergi surau, dia mesti ada.
Kalau aku tak pergi surau pun, aku akan nampak dia on the way keluar dari surau selesai solat jemaah waktu aku on the way ke kedai mamak lepas isya'.

Kalau ada majlis solat sunat hajat, majlis tahlil, majlis bacaan Yasin, pendek kata majlis-majlis selepas solat jemaah yang rata-rata orang tak minat nak join, muka brader IQ cukup makan ni juga yang akan tunggu sampai majlis selesai.

Keadaan ni membuat aku berfikir.

Kalau brader IQ cukup makan pun boleh ada kesedaran nak ke surau,
kita yang IQ mencecah ketinggian Gunung Everest ni bila lagi?

No comments:

Post a Comment