Tuesday, December 17, 2013

Bonzer Bercerita: Nova (Prolog)

Dr. Albert Anon Gray
23 Sept. New World 21
Project: NOVA

#7
Sepanjang hidup ini, aku telah berjaya merungkai beratus-ribu persoalan sains. Malah, kajian-kajian yang aku jalankan telah berjaya membawa manusia ke tahap kemuncak ilmu dan aplikasi pengetahuan saintifik, dan kemuncak kemajuan dalam bidang ini akhirnya membawa manusia ke satu tahap kemajuan yang mungkin suatu masa dahulu tidak pernah difikirkan sekali pun oleh para saintis dan para pengkaji, iaitu, Era Dunia Baru.

Pada era ini, tidak terlalu melampau jika aku katakan yang segalanya sudah pun mampu dikecapi. Tahap kehidupan telah berjaya dinaiktaraf ke tahap kemuncak keselesaan dan kesenangan. Tiada lagi yang mampu dikaji dan dipersoalkan dalam dunia sains. Setiap persoalan, setiap persamaan, setiap teori, telah berjaya aku rungkai dan buktikan. Dan aku sangat berbangga dengan setiap kebaikan yang berjaya dikecapi manusia pada era ini melalui kajian-kajian tersebut.

Namun, aku tetap juga tidak boleh menafikan jika seseorang datang kepada aku dan menyalahkan aku di atas peperangan yang sedang menimpa setiap manusia pada waktu ini. Walaupun kajian-kajian yang aku jalankan berjaya membawa manusia ke tahap kemodenan yang seperti ini, dengan kajian-kajian tersebut juga manusia berjaya menyebabkan kemusnahan seperti ini. Senjata-senjata moden yang tidak mampu difikirkan oleh akal fikiran manusia suatu masa dahulu telah berjaya dicipta. Ciptaan-ciptaan yang memudaratkan hidupan lain juga telah berjaya dicipta berdasarkan ratusan ribu kajian yang telah aku jalankan. Satu mimpi indah yang diiringi mimpi ngeri yang jauh lebih dahsyat daripada apa jua bentuk imaginasi yang boleh digambarkan.

Sungguhpun begitu, jauh di sudut hati, aku sudah menyangka yang ini semua akan berlaku. Manusia, mungkin boleh mengecapi kemajuan dari segi pembangunan dan kajian, tetapi tetap akan ada yang primitif dari segi pemikiran, dan hipotesis aku tepat: sungguhpun manusia berjaya mengecapi kemuncak kemodenan, namun tetap akan ada yang tidak memikirkan implikasi negatif terhadap manusia dan keamanan sejagat dalam tindak-tanduk yang mereka laksanakan. Satu hipotesis yang aku sendiri geruni, dan lebih teruk lagi, perkara yang aku geruni itulah yang sedang menimpa seluruh manusia di atas muka bumi pada hari ini.
Mungkin dengan kondisi diri, dan hayat yang masih ada, aku tidak mampu untuk mengubah semua yang telah berlaku ini untuk kembali kepada sedia-kala. Namun, masih ada satu kajian terakhir yang aku jalankan secara rahsia. Satu kajian yang tidak aku kongsikan dengan sesiapapun sebelum ini, tidak dengan para pengkaji dan tidak juga kepada para pemimpin paksi politik dunia yang berkuasa. Kerana aku khuatir, jika kajian ini juga disalahgunakan oleh manusia yang tidak bertanggungjawab, maka tiada lagi jalan keluar bagi krisis yang menimpa manusia ini.

Ini adalah jawapan dan solusi aku kepada masalah ini. Sungguhpun pada kebiasaannya, aku tidak akan melakukan sesuatu kajian dan tidak akan juga membuat ciptaan tanpa 100% kiraan bagi kemungkinan untuk berjaya, namun, kajian yang mempunyai kebarangkalian kejayaan 50% ini tetap aku jalankan sehingga fasa yang terakhir. Ya, cuma ada 50% kemungkinan yang solusi ini bakal menyelesaikan krisis dunia pada hari ini. Tiada jaminan yang aku berani berikan.

Ini kajian dan ciptaan yang terakhir daripada aku. Amanah aku kepada dunia agar fungsinya dikekalkan sebagai penegak keamanan dan keharmonian antara manusia dan seluruh isi dunia. Aku menggelarkan ciptaan ini sebagai.....

MAKLUMAT SETERUSNYA TIADA DALAM CARIAN

No comments:

Post a Comment