Tuesday, December 24, 2013

#19: Bersembang Tentang Realiti

Ini cerita tentang satu malam,
bila aku melayan serabut kepala yang dah macam lepas kena taufan Katrina dek penangan Biostatistics.
Malam tu aku study biostatistics dengan kawan aku, hakak Azie.
Kepala otak hakak Azie yang geliganya dah sampai tahap boleh buat kismis minda, betul-betul buat aku rasa aku patut minta pedoman sedikit-sebanyak daripada dia berkenaan apa kiranya Poisson Distribution, dan segala macam benda yang terlibat...contohnya macam Z-test, t-test, U-test, 1-tailed or 2-tailed tests, Type I and Type II errors dan bermacam lagi terminologi duniawi yang seangkatan dengannya.

Jenuh bergelumang dengan kertas yang bertimbun dan distribution tables yang mencekik, aku dengan hakak Azie lepak sekejap lepas aku pun dah nazak study.
Take 5 sambil membuka cerita, mengimbau memorabilia, memorativa dan memikirkan perjalanan hidup sebagai mahasiswa...ouh, hakak Azie = Mahasiswi.

Member aku hakak Azie ni budak Biochemistry. Satu bidang ilmu yang aku rasa kesukarannya mempunyai kiraaan F=ma yang cukup besar untuk melingkupkan neuron otak dan central nervous system aku dalam masa tidak lebih 48.97 saat. Entah kenapa, malam tu topik tentang hala tuju bidang pelajaran masing-masing yang jadi subjek kencang perbualan.

Kata hakak Azie, bila bergaul dengan orang sekeliling, selalu juga dia dengar ayat-ayat seperti:

"Kau belajar bidang bichem? Kau nak kerja apa nanti?"
"Biochem? ada kerja ke nanti? Kenapa tak mintak medic?"
"Ada kerja kerajaan ke bidang tu?"

Mendengar sembang kencang hakak Azie membuat aku tersenyum.
Bukan sebab aku gembira dengan nasib dia dipandang macam tu.
Tapi sebab aku juga mengalami fenomena yang sama.

"Kau ambik bidang pendidikan? Gaji kecik la"
"Kau tak tau ke sekarang lambakan guru? Takde kerja kerajaan nanti"
"Kiranya nanti bila habis belajar, kau ni jadi cikgu aje la ye?"

Aku katakan pada hakak Azie,berharap untuk membuka matanya tentang realiti bumi Malaysia yang menjadi tempat dia bertapak sekarang ini. Mungkin juga kerana aku rasa bahu aku terpikul sedikit tanggungjawab memberi pencerahan kepadanya selaku seorang mahasiswa yang lebih senior.

Kalau kau tengok, masyarakat kita mempunyai kelemahan yang ketara:

1. Terlalu takut jika tidak dapat bekerja dengan kerajaan. Mentaliti mereka diset dengan kepercayaan bahawa bidang ilmu yang tidak signifikan diambil oleh kerajaan untuk bekerja adalah satu bidang ilmu yang rendah nilainya. Maka, dengan fahaman ini, mereka membuatkan kita percaya seolah-olah cuma ada empat bidang kerjaya yang wujud di dunia...Medical Field, Engineering, Accounting dan Law.

2. Semangat untuk mendapatkan duit jauh lebih membuak-buak berbanding semangat untuk berkhidmat sebagai seorang yang berilmu. Bukanlah aku maksudkan yang duit atau harta itu langsung tiada kepentingan dalam kehidupan. Dengan benda-benda itulah kita membeli makan, pakai dan bumbung tempat berteduh. Tapi, bayangkan jika seorang manusia ingin menjadi doktor hanya kerana ingin mengejar harta yang berguni-guni, kau rasa masih akan wujudkah tokoh-tokoh gemilang yang bergolok-bergadai demi kepentingan orang lain.

3. Masyarakat kita terlalu mengejar populariti bidang ilmu yang dipilih sehingga mengabaikan minat dan aptitude dalam bidang lain. Situasi ini boleh membuatkan seseorang itu belajar tanpa minat dan belajar tanpa minat itu sudah cukup untuk menggamabarkan keadaan penjara yang jauh lebih teruk daripada Penjara Azkaban dalam siri Heri Potar

Mengenangkan kemungkinan tawaran kerja dalam bidang yang diminati pada masa hadapan, hakak Azie akhirnya menutup sesi sembang dengan memasang cita-cita untuk study sampai dapat PhD, dan jadi seorang legend dalam bidang biochemistry agar survivabilitynya akan datang menjadi lebih terjamin.

"Kalaupun aku tak ambik bidang medic, aku nak jadi ahli biochem yang boleh membuat sumbangan yang besar dalam bidang perubatan", katanya sambil menyedut Ice Lemon Tea cap Seasons dalam botol menggunakan straw.

Aku?
Target aku mungkin, jika aku jadi cikgu nanti, aku ingin terajang budak yang jawab
"Saya nak jadi doktor sebab gaji besar, dah ada jaminan kerja, boleh beli kereta besar, rumah besar. Saya tetap nak jadi doktor walaupun sebenarnya saya minat seni visual" bila aku bertanya soal cita-cita...

No comments:

Post a Comment