Tuesday, December 24, 2013

#15: Sebelum khutbah, bukan selepas

Aidil Adha 2013

Raya Haji kali ni sudah menjadi satu hari agung yang cukup berlagenda.
Sebab apa?

Sebab aku dan abang aku, brader Dentist, sudah mengalami satu adventure yang betul-betul menyayat hati.
Kau kenal  Bear Grylls? Bekas komando Brittain yang jadi hos rancangan Man v.s Wild?
Hati aku kuat mengatakan yang kalau Bear Grylls baca cerita aku kali ini, dia sendiri pun takkan mengaku yang dia pernah jadi komando, dek kerana terlalu hormat kepada pengalaman aku menempuh adventure yang semacam ni.

Tolak mak ayah aku yang sedang mengerjakan Haji di Mekah dan abang aku lagi seorang, brader Lawyer, yang tengah tenggelam dengan dokumen-dokumen mahkamah segala di Ipoh sana, watak yang terlibat dalam episod Raya Haji 2013 aku hanyalah; aku, brader Dentist, dan adik aku.

Tahun ni, event Raya Haji berlaku di Puncak Alam dan bukan di Kampung.
Aku dan watak-watak sampingan yang lain tak balik ke kampung bukan sebab aku perasan yang aku ni brader bandar dan langsung tak boleh kena gigit nyamuk di kampung.
Tapi sebab brader Dentist cuma dapat cuti sehari sahaja untuk beraya.
Kerana sifat simpati dan empati aku yang mendalam kepada beliau, maka, aku telah menghalang orang lain untuk pulang ke kampung untuk mengelakkan beliau daripada terkontang-kanting beraya seorang diri di Puncak Alam.
Kau jangan kata aku derhaka dengan opah pula sebab tak balik kampung.
Sesungguhnya opah aku seorang yang memahami.

Fasa pertama Raya Haji aku bermula dengan bunyi handset yang menjerit-jerit suruh aku bangun solat subuh.
Macam biasa, aku bangun subuh dan bantai tidur balik.
Jenis yang langsung tak reti nak berpagi-pagi.
Pantang lepas solat memang bantai kejar katil. Macam hampeh.
Fasa seterusnya, melibatkan brader dentist menarik-narik telinga aku tanda jam dah nak pukul tujuh setengah. Ini pun satu hal juga, buat perangai macam Ginkgo Biloba. Jenis tak boleh nak kejut elok-elok.
Aku peduli apa, aku sambung tidur balik.
Sebab aku tahu masih awal lagi. Orang-orang surau pun tengah sibuk bentang tikar untuk jemaah solat.

Kemuncak fasa sambung-tido-lepas-subuh aku adalah bilamana brader Dentist ambil bantal kekabu dan menghempuk kepala aku berkali-kali sebab aku tak reti-reti nak mandi walaupun jam dah terang-terang tunjuk pukul lapan sepuluh minit.
Takpe, aku husnudzhon.
Walaupun gaya kejut yang macam tu masih lagi diklasifikasikan sebagai 'macam Ginkgo Biloba '.
Aku faham niat dia tak nak bagi aku terlepas Solat Sunat Aidil Adha.
Sebab pada aku, walaupun hukumnya sunat, tapi kalau aku tak join jemaah masjid solat sunat raya, maka, tak ada maknalah raya pada tahun tersebut.
Aku pun, lintang-pukang berterabur lari turun bawah, mandi, dan bersiap sungguh-sungguh walaupun hampir lupa gosok gigi.

Dah siap, pukul lapan dua puluh, aku dengan brader Dentist pecut motor ke surau.
Setengah jalan nak sampai ke sana, brader Dentist cakap pada aku,

"Ni apehei orang balik ni? Takkan dah semayang kut?", kata beliau dalam loghat Perak yang mega-hebat-punya pure.

Aku amati betul-betul segala bunyian yang ada.
Aku dengar khatib tak habis lagi bagi khutbah di surau.
Selain daripada faktor kedudukan surau yang dekat dengan rumah, tahap pendengaran aku yang dah mengalahkan kebolehan satelit bumi juga membolehkan aku mendengar khutbah yang dibaca dari jauh.
Kau jangan dengki.

Dengan keyakinan yang hakiki, aku jawab soalan brader Dentist,

"Bukan ke orang semayang lepas khutbah. Tu, khutbah pun tak habih lagi, rilek le", aku balas, juga dalam loghat Perak yang juga mega-hebat-punya pure.

Brader dentist memantapkan lagi spekulasi aku dengan ayat,

"Ni aku rasa surau penuh ni, tu yang depa ramai balik tu"

Mendengar hipotesis brader Dentist, aku bertambah yakin dengan spekulasi aku dan tindakan kami yang pasang niat untuk solat sunat raya pada pukul lapan setengah pagi.
Tambahan pula masa tu aku ada bawa sejadah, risau kalau surau penuh, boleh la aku solat saja di mana-mana tempat kosong.
Cun, plan aku memang sempoi habis!

.....

Habis saja imam baca khutbah, aku tengok, orang semua keluar dari surau.
Tak ada seorang pun yang aku tengok menunaikan solat sunat Aidil Adha.
Dari jauh, aku nampak brader Dentist tengah terkekeh-kekeh menggelakkan aku secara senyap-senyap sampai terhinggut-hinggut bahu.
Sambil mata aku memandang sejadah yang ada pada tangan, di samping memikirkan spekulasi aku yang sudah hancur musnah, serta mengenangkan idea haram siapa yang terdetik dalam hati aku untuk pergi surau pukul lapan dua puluh pagi, hati aku menjerit;

"Ini ustaz mana yang tulis buku kata Solat Sunat Aidil Adha orang buat lepas khutbah?!

No comments:

Post a Comment