Wednesday, December 18, 2013

#11: Eksperimen Aku Yang 'Rare'

Ni satu cerita masa aku darjah empat.
Dalam istilah matematik yang lebih tepat, semasa aku berumur 10 tahun.
Dalam istilah matematik yang lebih abstrak, waktu itu sudah satu dekad aku hidup.
Aku tinggal di Pasir Gudang masa tu dan bersekolah di SKPG 4.

Darjah empat adalah satu peringkat umur di mana aku sudah mula menunjukkan ciri-ciri seorang rebel dan revolutionist yang berpotensi.
Akibatnya, muka aku dengan penuh takzimnya menjadi muka wanted di sekolah dek kerana keganasan dan perangai aku yang sudah masuk standard menentang hukum alam dan di luar segala logik rumus fizik mahupun matematik.
Kebanyakan tindakan aku ketika itu jika diingatkan semula, dah layak menempatkan aku dalam tahanan kerajaan.
Dek kerana nilai 'hero' yang membuak-buak dalam jiwa aku, maka berjaya juga aku memboloskan diri daripada ditangkap.

Antara event yang aku tak boleh lupa semasa darjah empat, berlaku dalam satu sesi di kelas muzik.
Nama cikgu yang mengajar aku muzik waktu tu, Encik Entah-Haram-Aku-Tak-Ingat-Nama.

Seingat aku, sejak awal tahun lagi Encik Entah-Haram-Aku-Tak-Ingat-Nama memang dah berdendam dengan aku baik punya, akibat daripada hatinya yang kian bengkak melayan karenah brader macam aku yang jenis haram langsung tak ambil peduli pasal nak siapkan kerja sekolah.
Masa tu, selain mula menunjukkan ciri-ciri revolutionist berjaya,  aku juga sudah mula aktif memegang komitmen sebagai seorang penagih video game sejati.
Secara logiknya, tidak hairanlah kalau kerja sekolah aku dibiarkan berpeleseran di atas lantai, mahupun di bawah katil setiap kali balik sekolah.

Masa kelas muzik, cikgu aku rancak mengajar di depan dengan gaya penerima Anugerah Guru Terbilang.
Aku di belakang dengan dua tiga orang lagi budak yang jenis tak reti nak fokus cikgu mengajar, tengah sibuk bersembang hal duniawi, masalah harga minyak dan keadaan sosio-ekonomi semasa di Pasir Gudang dengan pegangan yang kukuh, iaitu;

"Subjek muzik tak masuk dalam UPSR, tak payah la belajar".

Sampai satu masa, cikgu aku kata dia nak pergi ke bilik guru, nak ambil barang yang tertinggal.
Sebelum cikgu muzik aku membawa diri, sempat dia tinggalkan amaran jangan buat bising, jangan buat benda tak senonoh, sesiapa buat juga, cikgu denda, cikgu boleh nampak siapa yang buat pasal dari bilik guru di sebelah bangunan sekolah di sebelah yang bertentangan dengan kelas aku.

Aku yang tengah rancak bermesyuarat, on the spot menghentikan perbincangan dan sekali gus mencapai pembaris panjang untuk membuat eksperimen.
Ini peluang baik, kata aku dalam hati.

Berikut adalah laporan eksperimen yang telah aku jalankan.

EKSPERIMEN: Lawan Pedang Waktu Cikgu Berambus Keluar Dari Kelas.

HIPOTESIS: Nampak sangat cikgu menipu bila dia kata dia boleh tau sapa yang buat bising dari dalam bilik guru.

PEMBOLEH UBAH:
-DIMANIPULASI: Tak ada
-DIMALARKAN: Aku dan geng yang akan lawan pedang dalam kelas.

METODOLOGI:
Kumpul 2 atau 3 orang rakan sekelas.
Ambil 2 atau 3 pembaris panjang untuk dijadikan pedang.
Kemudian, mula terkinja-kinja berlakon jadi Zoro atau Anakin Skywalker sambil menghayun dan melibaskan pembaris yang dijadikan sebagai pedang.
Berhenti dan duduk di tempat masing-masing apabila nampak cikgu berjalan dari bilik guru nak masuk ke kelas dan berlakon seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Malang nasib aku, bila Hipotesis aku terbukti salah, sekali gus membuktikan betapa budak-budak darjah 4 memang tak layak nak buat eksperimen sains tanpa pemantauan orang dewasa.
Kesan daripada kegagalan eksperimen yang telah aku jalankan,
maka dengan rasminya aku dikurniakan memori dan pengalaman merasa kena penampor dengan cikgu seawal usia 10 tahun.

Pang!!!

Bilik muzik bergegar dengan bunyi lempangan Encik-Entah-Haram-Aku-Tak-Ingat-Nama pada pipi aku.

10 TAHUN KEMUDIAN.

Aku tengah ambil course pendidikan di Universiti Malaya.
Engkau agak-agak,
bila dah sampai turn aku jadi cikgu nanti,
ada tak budak yang merasa 'air tangan' aku pulak?

No comments:

Post a Comment