Thursday, December 5, 2013

#5: Brutal Entah Ke Mana Apa Entah Ke Mana

Kau tahu apa rasanya menghadap 50 orang anak kecil sekali gus?
Anak 2,3 orang pun dah macam nak meletup kepala, inikan pula 50 orang.
Ini la dia benda yang aku perlu tempuhi sejak menjawat posisi sebagai brader yang mengajar budak-budak tadika.

Sebrutal-brutal aku pun, kalau aku kata duduk dengan kira-kira tambah tolak 50 orang budak-budak bawah umur 7 tahun langsung tak memberi kesan pada jiwa aku, orang gila pun boleh tahu yang sesungguhnya aku sedang menghujahkan sebuah penipuan yang sangat menyesatkan.
Sedikit sebanyak, pengalaman mendidik kanak-kanak hingusan telah menanam sifat ihsan dalam diri aku. Agak bersyukur aku dengan apa yang telah terjadi itu, sungguhpun aktiviti tersebut juga turut hampir menjadikan aku seorang yang hilang kewarasan akal fikiran.

Walaubagaimanapun, ihsan tu ihsan juga, tapi kalau kena akal jahat aku sudah mula merasuk, disokong pula oleh kebosanan yang sudah bertahap petala langit tertinggi, ada masanya menangis-nangis juga budak-budak kena sakat dengan aku.

Ada sekali, sampai merajuk Najwa aku buat.
Najwa ni student aku. Umur baru 6 tahun. Tapi kepala hotak bergeliga. Berbekalkan kecekapan beliau mengeja dan membaca apa kiranya buku bahasa melayu dan buku cerita 'The Big Fat Cat', firasat aku kuat mengatakan yang dia bakal menjadi Menteri yang berjaya di alam rumah tangganya sendiri suatu hari nanti.

Setiap kali waktu rehat, aku bersama jemaah pendidik kanak-kanak hingusan yang lain akan ambil giliran menyediakan makanan untuk budak-budak.
Kadang ada biskut merry, kadang bagi biskut cap ping pong, kadang biskut hup seng, dan segala macam spesis biskut lagi.
Air? Wajib, air vico tak pun air perisa coklat yang sama rupa dan rasa dengan air vico.
Kalau nasib menyebelahi dan masa pun tak mencemburui, merasa la budak-budak tu makan nasi goreng, tak pun bihun goreng dan bermacam lagi sumber karbohidrat yang sama waktu dengannya.

Selesai budak-budak umur 5 tahun makan, aku panggil Amaani, Danisha serta kaum kerabat senior tadika yang lain untuk makan pula. Yang lain dah sampai. Najwa sampai lambat sikit. Pelan-pelan aje jalan dekat aku mintak sesuap dua biskut.
Aku bagi biskut. Lepas tu aku cusuk dia sikit,

"Najwa, air dah habih, cikgu bagi kamu air paip la boleh?"

Aku ambil cawan, isi air paip, dan bagi pada Najwa.
Mantap gila gaya lakonan aku masa tu.

Serius brader, kecewa gila beliau! Aku tengok muka nak nangis dah budak Najwa masa tu.
Aku pegang tangan dia pun pelan-pelan aje dia tepis sambil merengek sikit, tanda protes mintak aku pujuk. Strategi budak tadika.

Ah! Takde masa aku nak pujuk.Tak ada maknanya brader brutal macam aku nak pujuk-pujuk budak ni.

.......

Sudahnya, sebelum sekolah banjir dengan air mata kekecewaan Najwa tak dapat air vico, tak lama lepas tu, aku pegi dekat dia sambil gosok-gosok tangan dia, aku kata,

"Alalala Najwa, cikgu main-main aje, nah air vico, cicah dengan biskut eh? Sedap ni. Nak cawan warna apa? Cikgu tolong tuangkan air nak?"

Aku pujuk Najwa gaya bapak mithali. Habis punah semangat rock aku.

Brutal entah ke mana apa entah ke mana.

No comments:

Post a Comment