Friday, December 6, 2013

#6: Kau Tak Malu Dengan Kaum Hawa?

Malam ke 5 Ramadhan 1434 Hijrah.
Lepas tarawih, aku gila nak makan coklat.
Aku pun tak pasti apasal, tapi memang semangat nak makan coklat aku meluap-luap tanpa boleh dibendung lagi.
Dalam kebasahan jalan tar selepas hujan, aku melangkah keluar surau, mencari apa kiranya sekeping dua coklat Cadburry.

Aku singgah satu kedai.
Coklatnya ada, tapi takde yang almond punya.
Aku kalau gila nak makan benda alah ni, tidak boleh tidak mesti mau cari yang almond punya. Orang gila yang tidak cakna akan fitrah kewujudan coklat saja yang akan makan coklat tanpa kacang di dalamnya.
Jenuh mencari tapi tak jumpa-jumpa, sudahnya aku rembat sebungkus dua keropok kacang hijau. Pergi kaunter, bayar, selesai. Berambus balik rumah.
Ini pun keropok kacang hijau ni salah satu spesis keropok yang boleh kita nampak dengan kerap suatu masa ketika kita masih lagi tak reti nak lap hingus sendiri dulu. Punyalah berlagenda keropok ni.
Aku saja bagitahu, sebab aku yakin kau yang jenis selalu lepak Pavilion, Time Square dan segala bagai lagi ni mana nak tahu spesies makanan brader lepak Tesco macam aku ni.
Makanan berlagenda macam ni biasanya street dweller macam aku saja yang tahu betapa hebat kewujudannya di atas muka bumi ini.

...................

Pendek cerita, lepas dua tiga kedai aku masuk, aku jumpa la benda yang aku nak. Balik rumah dengan selamat, dan makan tanpa was-was.

Sebenanya aku nak cerita yang aku sangat respek kepada makwe-makwe di luar sana yang sanggup menempuh hujan pada malam ini semata-mata nak pergi tarawikh.
Pada aku, mereka ini adalah golongan yang sungguh cool, hebat lagi stylo. Sanggup pakai litup sana litup sini (menjaga aurat) berjalan kaki ke surau dalam hujan sedangkan masih juga terdapat beberapa makhluk di luar sana yang masih bercangkerama dan berdrama tak kena gaya dalam gelap, race motor bagai jembalang kota sana sini tak tentu hala dan para lelakinya pula, gila bergelak ketawa di kedai-kedai mamak pekena teh tarik sampai tak ingat nak hormat pada azan yang berkumandang.

Kau lepak pekena teh tarik waktu azan Isya',
kau tak malu dengan  kaum hawa yang bertelekung dalam hujan ke surau?

No comments:

Post a Comment