Tuesday, December 17, 2013

#10: Tak Apa. Kita Bersangka Baik

Benda ni jadi masa aku darjah satu...

Selaku seorang brader yang setakat tau kayuh basikal aje masa tu,
secara logiknya, sudah menjadi norma hidup untuk aku menaiki van ke sekolah.
Tambahan pula, sekolah aku tu di Gunung Rapat, aku ni duduk di Desa Tambun. Kalau nak kayuh basikal pergi sana, alamat 241 kali aku berenti rehat sambil minum air kelapa. Bilanya aku nak sampai sekolah kalau macam tu?

Budak-budak yang naik van sekali dengan aku masa tu seorang haram pun aku tak ingat.
Yang aku ingat Alip Gengster, sorang brader darjah 4 waktu tu. Tu pun sebab aku pernah lempang dia sebab ambil aku punya kopiah. Aku belajar di Sekolah Rendah Al-Hidayah. Dah terang-terang sekolah agama, memang la kena pakai kopiah, kau jangan buat-buat terkejut pula.

Aku naik van ni hampir setahun juga.
Sampai suatu masa, pakcik van buka satu cerita sedih berkenaan niat beliau nak pencen daripada jadi seorang pemandu van bertauliah.
Maka, untuk menjadikan ke'pencen'an-nya satu event yang gilang-gemilang, pakcik van anjurkan satu pertandingan melukis untuk semua yang naik van tu dengan janji, orang yang lukisannya paling lawa akan diberikan hadiah.

Aku yang kepala otak jenis banyak imaginasi yang mega-agung-punya-hebat, mula mencongak-congak untuk melukis sesuatu yang juga mega-agung-punya-dahsyat.
Entah apa hadiah yang akan dibagi dek pakcik van agaknya?
Entah-entah nak bagi game baru?
Elok juga kalau macam tu, konsol nintendo aku pun baru aje lingkup.
Ini dah jadi satu peluang untuk aku kikis duit pakcik van agar membelikan konsol video game baru untuk aku.
Berbekalkan persoalan-persoalan yang timbul secara automatik dalam kepala dan kemungkinan yang aku belum pasti bahawa aku akan mendapat konsol video game baru, aku tak pasal-pasal termotivasi untuk menghasilkan sebuah masterpiece.

Maka, aku pun melukis dengan penuh keghairahan bila balik rumah.
Budak-budak lain pun tak lepas peluang keemasan untuk dapatkan hadiah-apa-benda-entah-yang-depa-bayangkan-dalam-kepala.
Ada yang lukis Ultraman, Digimon, dan tak silap aku ada yang tekap gambar Doraemon.

Aku tak main la tiru-tiru dan tekap-tekap kartun lain.
Hasil kerja aku perlulah sesuatu yang original.
Dengan niat yang macho macam tu, aku telah berjaya melukis sorang wrestler yang memakai tali pinggang emas, dengan badan berketak-ketak dan misai melintang.
Terasa macam Picaso diri ini waktu itu.

Dengan semangat yang kental, aku menghantar karya original aku kepada pakcik van.
Kompom, konsol video game baru akan jadi milik aku, getus hati kecil yang kian teruja untuk mendapat hadiah.

Bila dah hantar, aku tanya pakcik van, bila boleh tahu siapa yang menang.
Pakcik van cakap, tunggu semua budak hantar lukisan dulu, baru boleh nilai.

Bila semua budak dah hantar, aku tanya lagi soalan yang sama.
Bila boleh tahu siapa yang menang?
Pakcik van cakap minggu depan.

Bila dah sampai minggu depan, aku tetap gigih bertanya soalan yang sama.
Bila bole tahu siapa yang menang? Dan waktu tu, memang nampak sangat keterujaan aku nak menerima konsol video game baru dari pakcik van sudah tak boleh nak dibendung-bendung lagi.
Malangnya, pakcik van kata, tunggu dia fikir dulu.

Jiwa aku pun dah mula nak label pakcik van tu menipu bila sudah banyak kali soalan aku tidak berjawab.
Tapi mak aku ajar, jangan cepat sangat main tuduh-tuduh orang, tak baik.
Secara automatik aku hilangkan rasa prejudis dalam diri aku.
"Pakcik ni dah tua, mungkin dia selalu lupa", kata aku untuk pujuk hati sendiri.

Maka aku pun tunggu.

Tunggu,

Punya tunggu,

Punya tunggu,

Punya tunggu...

Sekarang ni dah tahun 2013.
Rasanya dah tiga belas tahun aku menunggu.
Tapi pemenang pertandingan melukis anjuran pakcik van masih belum diumumkan.

Tak apa.....kita bersangka baik...


No comments:

Post a Comment