Tuesday, December 24, 2013

#16: Bercakap Soal Hijrah

Bila bercakap soal hijrah,
aku teringat pada satu warung roti canai di Felda Bukit Cherakah.
Umat manusia yang duduk di kawasan Felda tersebut dan di sekitar Puncak Alam mesti pernah dengar nama warung Qawwam Desa yang memang dah sedia terkenal dengan roti canainya yang dah masuk standard masterpiece.
Yang tak pernah dengar tu, jangan berani-berani mengaku depan aku kau tinggal di Puncak Alam.

Apa kaitan hijrah dengan warung roti canai?
Kenapa aku tak bercerita tentang perjalanan Nabi Muhammad S.A.W dari Kota Mekah ke Madinah?

Sebab pada hemat aku, perjalanan Hijrah Nabi kita ke Madinah adalah satu kisah mainstream yang semua orang Islam tahu.
Kalau kau lupa sekalipun, setiap kali tiba 1 Muharram, para AJK masjid dan penceramah akan mengingatkan kau semula tentang peristiwa penting ni di surau-surau mahupun masjid-masjid berdekatan.
Kau jangan berani-berani kata kau tak tahu tentang kisah ni.

Jadi, untuk buat sedikit perubahan,aku sajikan satu cerita tentang kisah hijrah di zaman moden.
Satu cerita tentang perubahan yang melibatkan penebar roti canai, tukang buat teh tarik, pembuat nasi lemak dan tukang ambil order di Qawwam Desa sebagai protagonis.
Kisah tentang semangat juang brader-brader ini dalam perjuangan berhijrah mengecapi perubahan yang lebih baik.

Aku kagum dengan warung Qawwam Desa, sebab geng yang menguruskannya terdiri daripada bekas penagih dadah.
Bekas penagih dadah, maksudnya satu masa dulu pernah melantak dadah, dan pernah juga kau hina-hina dalam karangan Bahasa Melayu yang kau tulis.
Tapi sekarang, sudah berjaya dan boleh hidup selesa dengan menguruskan sebuah warung yang terkenal di tempat tinggal aku.

Geng Qawwam Desa dah membuktikan yang perubahan itu boleh dikecapi tidak kira siapa pun kau selagi kau berniat baik untuk mendapatkan redha Ilahi.

Mengenang perubahan baik yang dikecapi oleh Qawwam Desa, aku terfikir tentang satu perkara.

Ini kalau orang menagih dadah pun boleh berhenti, dan siap boleh meniaga sampai berjaya lagi,
apa alasan pula budak-budak yang hisap rokok nak bagi?
Kau jangan berani kata ketagihan kau dah sampai tahap tak boleh nak berhenti.
Nak kena pukoi?



No comments:

Post a Comment