Sunday, December 15, 2013

#8: Untuk Farhana Hasan

Sebuah tribute untuk sahabat baik.

Bismillahhirrahmanirrahim.
---------------------------------------

22 Ramadhan 1434.
Tarikh keramat yang tak akan mampu dilupakan oleh Farhan.

Matanya menengadah kipas yang ligat berpusing.
Sunyi.
Sepi.
Hanya kipas pada pandangan matanya sahaja yang berbunyi.

"Abang Pa'an, nanti bila Abang Pa'an dah belajar pandai-pandai, boleh dapat kerja yang bagus kan?

Bila Abang Pa'an dapat kerja bagus, Abang Pa'an boleh kerja rajin-rajin, boleh dapat banyak duit.

Bila Abang Pa'an dapat banyak duit, hari-hari Abang Pa'an boleh belanja Farha makan ais krim kan?"

Terngiang-ngiang kata-kata Farha di benaknya.
Tangannya diraupkan ke muka.

DUM!
Kepala katil dua tingkatnya dihempas kuat.
Buku limanya digenggam kuat, tidak pasti sama ada kerana marah.
Atau kerana rindu.
Atau mungkin kedua-duanya sekali.
Kepalanya cukup rungsing.
Rungsing untuk menerima kenyataan.
Sangat sakit rasa jiwanya dihentam realiti.

"Ya Allah, kau kurniakanlah kekuatan kepada hamba-Mu ini,
tolonglah, YA ALLAH!"

Tanpa disedari, butir-butir jernih mengalir menembusi takungan kelopak matanya.
Air matanya mengalir laju, mengalir sayu.
Bagaikan sungai syahdu, bertemankan gelap malam nan pekat.

Hatinya bagaikan masih tidak boleh menerima kehilangan adik kembar tercinta.
Bagaikan hilang segala pedoman yang menuntun jiwa buat seketika.
Hidupnya dirasakan kosong, bagaikan tidak dijenguk makna.
Perginya Farha benar-benar membuatkan dunianya gelap gelita.

'Masih belum puas rasanya melayan karenah Farha yang selalu merengek hendakkan aiskrim.
Cornetto. Aiskrim kesukaannya.
Asalkan aku dapat melihatnya tersenyum dengan Cornettonya, aku tak kisah jika beg duitku barai sekalipun.'

'Masih jiwa rasa rindu, melihat gelagatnya menconteng buku-buku latihanku.
Buku fizik, buku biologi, buku kimia, buku matematik. Setiap satunya paling tidak mesti ada dua atau tiga hasil lukisan kartun Farha. Cikgu sering juga marah dengan contengan kebudak-budakan tersebut di dalam buku. Tapi aku tak kisah diriku dimarahi, asalkan Farha seronok melukis muka mak, muka ayah di dalam buku fizik, biologi dan yang lain-lain itu.'

'Aku masih belum puas menyuap nasi ke mulut Farha.
Nasi dengan kicap, dan ayam goreng semestinya.
Puas aku memujuknya untuk makan sayur, tapi tetap dia tidak suka.
Apabila makan, selalu sahaja mulutnya comot. Tapi aku sangat suka melihat Farha makan begitu. Aku suka mengelap mulutnya dengan kain, dengan tisu.
Rajin tangan kecilnya cuba menyuap mulutku juga.
Oh, saat itu.
Betapa aku RINDU!'

"YA ALLAH, HAMBA-MU INI RINDU!"

Benar, Farha penghidap masalah mental.
Jiran-jiran tidak begitu selesa dengan kehadiran Farha ke dunia.
Malah, ada yang mencerca.
Sikap Farha mungkin agak kebudak-budakan. Tetapi Farha tetap adik kesayanganku.
Ya, Farha, adik kembar kesayanganku.

Pernah juga Farha dibuli oleh anak-anak jiran yang lain.

"Farha bodoh, Farha lembab"
"Farha budak cacat."
"Farha bengap, budak terencat"

Dan tidak ada seorang pun yang bercakap begitu kepada Farha terlepas daripada sepak terajang Farhan.
Jiran-jiran yang lain, termasuk mak, selalu memarahinya kerana tindakannya itu.
Tetapi tidak Farhan kenal erti serik.
Melihat Farhan menangis diejek sedemikian rupa, benar-benar mengguris perasaannya.
Benar-benar mengguris, naluri seorang abang yang sedia terpahat di jiwanya.

'Aku tidak kisah jika aku yang kena marah, kena maki dengan jiran semua.
Asalkan bukan Farha yang dicerca.
Aku tidak mahu isi dunia.
Aku cuma mahu Farha gembira.
Bahagia.'

Kakinya laju melangkah keluar.
Matanya tajam menengadah langit pula.
Hatinya tidak henti-henti mengadu kepada Ilahi.

Cuba dipujuk jiwanya.
Puas cuba dilentur amarahnya yang entah kepada siapa.

'Aku tahu Ya Allah, segala yang terjadi ada hikmah yang tersendiri.
Daripada-Mu kami datang, dan kepada-Mu kami kembali.'

"Abang Pa'an"
"Ya?"
"Farha teringin makan KFC"
"Farha, tak elok lah makan fast food macam tu"

Sejak terjatuh tempoh hari, Farha demam tidak kebah-kebah.

"Alaaaaaaaaa, boleh laaaaaaaaaa"
"Yela, petang ni Abang belikan eh?"
"Yeeeeeeeeeeey, nanti Farha nak makan ayam, Farha nak naget, nak makan berger, tapi Farha taknak sayur yang dalam bekas tu"
"Coarslow la Farha, bukan 'sayur yang dalam bekas' tu"
Ketawa mengisi segenap ruang tamu.

Seronok melihatnya merajuk.
Seronok melihatnya tersenyum riang setelah dipujuk.
Seronok mendengar Farha ketawa.
Seronok melihat gelagat Farha tak kira masa.

Hujan turun bertali-temali.
Farhan, masih di situ.
Masih melutut di situ.
Satu demi satu kenangan,
Satu demi satu memori bermain pada penglihatan.
Seolah-olah tidak faham dengan keadaan emosi.

Siapa sangka,
Pada hari itu Farha akan meninggalkan dunia,
Pergi buat selamanya.

'Aku sayang Farha.
Allah lebih sayangkan dia.

Tiada lagi gelak tawa.
Segala yang berlaku, pasti ada hikmahnya.

Tiada lagi Cornetto.
Yang hidup pasti akan merasai mati, itu ketentuan Ilahi.

Tiada siapa lagi yang nak conteng buku.
Tiada lagi Farha untuk aku suap.
Tiada lagi Farha.
Tiada lagi Farha.
TIADA LAGI FARHA!'

"Ya Allah,
Aku hamba, aku redha.
Setiap yang bernyawa, pasti akan kembali kepada-Mu.
Segala yang berlaku, mesti ada hikmahnya, mungkin hamba-Mu ini sahaja yang belum tahu.
Doaku,
Kau sediakanlah tempat buat Farha di Jannah.
Biarkan dia gembira.
Berikan dia bahagia.
Berikan dia segalanya."

22 Ramadhan 1434...

Nota sisipan: sebuah tribute untuk sahabat baik aku Farhana Hasan. Al-Fatihah buat adik kesayangannya, Firzana, yang telah kembali dijemput Ilahi.

No comments:

Post a Comment