Tuesday, December 24, 2013

#17: Sesi Berfikir Di Gelanggang Bola Keranjang

Satu petang,
Aku duduk-duduk dengan dua orang legenda bola keranjang.
Brader Louie dengan Brader Qayyum.
Berehat, bersembang lepas semput berentap di gelanggang menentang pasukan generasi pelapis Puncak Alam Basketballers. Lebih-lebih lagi aku, yang semput mengalahkan baru lepas berlari 18000 kali 100 meter. Dah lama tak main, stamina pun macam haram.

Brader Qayyum bercakap tentang rasa peliknya terhadap satu ciptaan bernama rokok.
Selaku basketballers, memang kami rasa rokok merupakan satu objek yang melingkupkan paru-paru dan stamina.
Dengan kencang brader Qayyum membentangkan hujah-hujah tentang kenapa rokok tu satu benda yang menjahanamkan lagi merugikan manusia di atas muka bumi.

Mahal yang sampai mampu mengoyakkan beg duit tu satu hal, melingkupkan paru-paru pula lagi satu hal.

Hujah Brader Louie pula;
"Aku yang tak merokok ni pun rasa macam tak berapa nak cukup duit, hidup di bumi Malaysia ni yang ribut takde hujan takde, harga minyak, tepung, tol semua nak bagi naik, macam mana agaknya orang yang merokok menstabilkan ekonomi mereka dalam kehidupan seharian"

Tak cukup dengan tu, Brader Qayyum sambung pula bercerita tentang member beliau yang cukup tak boleh lepas tangan daripada rokok, sampaikan kalau rokok habis, member beliau akan mengambil batang-batang kayu atas jalan, nyalakan api pada hujung kayu tersebut dan hisap pangkal kayu tersebut, berlakon seolah-olah menghisap rokok....kritikal, kata hati aku.

Kadang-kadang aku pun pelik juga.
Kenapa masalah rokok ni masih tak dapat nak diselesaikan oleh golongan bijak pandai negara?
Dan kenapa penjualan rokok masih tidak dihentikan sungguhpun fatwa mengatakan rokok itu sesuatu yang haram?
Adakah ini bukti yang mengatakan kerajaan kita masih tidak serius berkenaan perkara yang melibatkan hukum-hakam agama?
Entah.
Petang itu, aku tidak menjawab persoalan-persoalan yang dikemukakan oleh Brader Louie dan Brader Qayyum.
Aku cuma mampu termenung jauh, melontarkan pandangan pada langit senja.

'Kalau rokok ni haram, kenapa penjualannya masih tak dihentikan?'

"Aku berpijak di negara Islam...atau negara sekular yang sifat sekularnya semakin parah dan menjadi-jadi?", hati aku tertanya-tanya.

Langit senja hari tu pun, seolah-olah meraikan kepeningan kepala aku yang memikirkan hal ni.

No comments:

Post a Comment