Monday, December 16, 2013

#9: "Kita pakai macam ni, sebab kena tutup aurat la"...

Ini cerita waktu aku pun masih lagi kerja sementara sebagai guru tadika.

Suatu pagi, sedang aku melayan perasaan sambil mengelamun tengok budak-budak belajar membaca, dengan air liur yang tak ubah macam spray ambipure menyembur-nyembur dalam cubaan mengeja, tiba-tiba aku terdengar satu group murid aku buat persidangan budak-budak tadika di penjuru ruang aku dengan geng jemaah cikgu lain mengajar.

Sayup-sayup saja aku dengar suara budak-budak tu bersembang. Masing-masing tak berani sembang kencang dengan suara kuat. Semestinya la takut kena perambat dengan sorang lagi cikgu yang awal-awal lagi dah ugut nak suruh budak-budak tu berdiri satu kaki kalau buat bising.

Mula-mula aku ingatkan entah apa benda la yang budak-budak tu sembangkan.
Serius mengalahkan debat parlimen gayanya.
Kepala aku dah mula mencongak, mana la tau kut-kut budak-budak sekarang umur 5,6 tahun sudah kencang saja mulut bersembang hal isu reaktor Nuklear di Iran, masalah dadah dan rasuah dalam negara, tak pun perbentangan idea dalam memboikot gerombolan zionis laknat.
Mau menganga aku dengan penuh ketidakpercayaan mendengar budak-budak tadika berbincang tentang benda luar hukum logik macam tu.
Maka, bagi membuktikan yang sungguhpun era sekarang sudah semakin pesat membangun dan penggunaan teknologi semakin menjadi lumrah dalam kehidupan, namun budak-budaknya masih tidak boleh bersembang tentang perkara-perkara luar makam pemikiran macam tu pada umur yang sedemikian rupa, aku pun pergi dekat sikit dengan group tu untuk mendengar dengan lebih teliti.

Tiba-tiba aku terdengar, Amaani, murid aku, umur 6 tahun, di'provoke' oleh jemaah diva-diva tadika yang lain dengan satu soalan,

"Amaani, kenapa awak pakai macam ni?" Sambil jari telunjuk mereka dihalakan ke baju Amaani yang berlengan panjang dan seluar Amaani yang panjang dan labuh menutup sehingga ke buku lali serta tudung yang membaluti kepala- set pakaian yang kelihatan agak menyesakkan akal fikiran dan merimaskan kepala otak kerana rasa panas yang tercetus akibat daripada memakainya.
Aku syak budak-budak tu pelik, sebab majoriti murid aku yang perempuan tak pakai tudung dan biasanya akan berbaju lengan pendek sahaja ke tadika.

Hoh, sudaaaaa.
Ini sudah masuk soalan yang melibatkan hukum-hakam agama beb.
Ini kalau Amaani main jawab ikut standard logik budak-budak tadika, boleh goyah iman murid-murid aku yang bertanya tadi.
Aku fikir, sebelum dia bagi jawapan yang merapu-rapu, ada baiknya kalau aku masuk campur dalam mesyuarat agung budak-budak tadika ni untuk terangkan serba sedikit tentang tuntutan menutup aurat.

Tapi, belum sempat aku aku masuk campur, tiba-tiba Amaani tarik nafas dalam-dalam, dan menjawab dengan selamba,

"Kita pakai macam ni, sebab kena tutup aurat la"

Budak-budak yang mendengar jawapan tu menganga.
Aku pun terus diam dan terduduk mendengar jawapan Amaani
sambil hati aku tertanya-tanya,

"Ini, kalau budak tadika macam ni pun tau bercakap pasal aurat, apa pasal aku tengok yang tua-tua bangka pun masih ada yang tak pakai tudung dan selamba badak pakai seluar pendek bila pergi beli barang dapur di Tesco?"

No comments:

Post a Comment