Wednesday, December 4, 2013

#4: Satu Story Syahdu

Ini berlaku masa zaman aku masih kena penjara di KMPk dulu.

Ada satu masa, sebelum final exam semester terakhir aku di sana, aku ada jumpa satu pensyarah.
Dia ajar aku kimia.
Pensyarah aku tu perempuan, umur tambah tolak atas 20 bawah 40.
Seorang manusia yang baik hati serta cool lagi bergaya.

Selaku seorang insan yang menagih apa kiranya sedikit tunjuk ajar daripada para pensyarah yang aku respect sebagai golongan yang berkongsi ilmu dengan aku, aku pergi jumpa dia untuk mintak restu buat kali terakhir sebelum aku berambus menyambut kemerdekaan aku habis belajar di kolej tersebut di samping meminta dia agar mendoakan aku sedikit sebanyak mudah-mudahan cemerlanglah aku dunia akhirat.

Bagi menambahkan sedikit suasana hening dan dengan niat di hati ingin menimbulkan drama air mata di meja pensyarah, aku datang seorang diri. Tak ada siapa teman. Nampak la sikit ada privasi di situ. Dan lebih penting lagi, nampak sikit sifat 'hero' aku, sebab datang seorang diri.
Sunyi sikit, timbul la sedikit sebanyak rasa sedih menghabiskan sisa-sisa hari yang berbaki selaku seorang brader yang bergelar pelajar di KMPk.

Lepas bersembang apa yang patut, aku pun hulur la ayat yang aku jadikan template setiap kali aku mintak restu daripada para pensyarah.

"Madam, alang-alang saya nak berambus keluar dari kolej matrik ni, dan memandangkan saya dengan geng-geng yang lain ni nak jawab final exam tak lama lagi, saya nak mintak maaf la dengan madam sepanjang saya belajar dekat sini. Saya nak mintak la jugak madam halalkan segala ilmu yang dah madam ajarkan pada saya. Doa-doakan la jugak saya ni dengan kawan-kawan yang lain. Harap-harap dapat la saya jadi cikgu pada masa depan. Memang cita-cita saya dari bangku sekolah lagi tu madam", kata aku sambil menghulurkan sehiris dua senyum kambing.

Habis saja aku hulur ayat-ayat minta restu, pensyarah aku jawab balik dengan bidasan yang baik punya,

"Hah? nak jadi cikgu? Awak saya tengok takde rupa macam cikgu pun. Pemalas. Assignment malas buat. Kelas pun datang 3,4 kali aje. Ada hati nak jadi cikgu?!"

...........

Lepas dia jawab macam tu, aku terus tendang meja dia.
Rak buku tempat dia simpan semua bahan rujukan subjek kimia dia aku hempas ke lantai sampai berkecai. Aku letupkan kereta yang dia park di bawah.
Tak cukup dengan itu, aku lari pecut pegi makmal kimia pulak, bakar semua perkakas untuk buat eksperimen yang ada.

Habis aku berangan buat semua tu, aku pun membawa diri balik ke bilik.
Sebak betul rasanya dibidas macam tu.

Sebak betul.

No comments:

Post a Comment