Saturday, January 11, 2014

#22: Yang Terbaik

Kata pensyarah 'Cell Biology' aku, Dr. Nazia, dalam satu sesi kuliah,

"You come to this University, training yourself to be independent right?
But, when you visit your parents, I'm sure you'll suddenly become independent"

Benda ni buat aku teringat tentang satu masa bila aku demam teruk.
Aku ni jenis makhluknya memang lakhnat punya susah nak kena penyakit.
Tapi kalau sekali aku sakit, memang rasa macam nak habis nyawa dia punya perit.

Ada satu malam, aku kena cirit-birit satu hal, aku kena demam suhu tinggi tahap celaka pun lagi satu hal.
Badan aku pun sampai tak tahu macam mana nak cerita dia punya gigil.
Kaki aku pun dah sampai kebas-kebas, sejuk punya hal.

Memandangkan waktu tu aku di rumah, bukan di kolej,
maka memang tak hairan kalau hari tu telinga aku menggelegak kena leter bertubi-bertubi oleh mak aku.
Tambah pula perangai aku yang jenis tak reti-reti nak pergi klinik walaupun dah ada ura-ura macam hampir nazak, lagi menjadikan semangat mak aku bertambah berkobar-kobar untuk berleter.

Sambil aku meniarap, mak aku urut belakang aku biar kaki aku yang kebas menjadi lega.
Tak cukup dengan itu, mak aku pergi panaskan nasi pulak, paksa aku makan.
Biar ada tenaga katanya.

Aku cuma nak cakap satu benda.
Waktu-waktu macam ni, kau kena mengaku,
tak kira la kau dah masuk U,
kau dah masuk zaman bekerja,
kau gangster dari ceruk mana sekali pun,

layanan seorang mak memang yang terbaik...

No comments:

Post a Comment