Sunday, January 26, 2014

#26: Meniti Kedewasaan

Satu petang,
aku turun main bola keranjang macam biasa.
Cuma yang tak berapa nak biasanya, musim-musim exam macam ni, tiba-tiba member aku Nazrul ada main sekali.
Jarang genius macam dia turun bersukan waktu exam.
Jenis yang duduk terperap dalam bilik menghadap buku sampai separuh mati.
Untuk jenis manusia macam aku,
bila tiba waktu petang,
To Hell With Study...

Petang tu, bila sudah lama tak bersembang,
sambil aku practice shooting bola,
Nazrul buka cerita tentang adiknya Nazreena.
Juga dikenali sebagai Aena.
Budak Aena ni pun sebenarnya member aku.
Dulu masa sekolah pernah belajar satu kelas.
Member sebaya.

"Weh", kata Nazrul.

"Apahal lu ni?", aku tanya semula pada Nazrul.

"Kau tau tak 18 hari bulan ni ada orang nak masuk meminang adik aku?"

Bola yang aku tengah pegang sedari tadi terus terlepas dari tangan.
Masa yang bergerak, bumi yang berputar terasa seolah-olah berhenti.
Mata aku memandang tajam muka Nazrul.

Member sebaya dengan aku dah nak kahwin tak lama lagi?

Tak guna betoi,
dah dewasa rupanya standard umur macam aku ni.
Rasa belum puas menonton Dragon Ball, tiba-tiba dah nak kena fikir pasal harga rumah yang melambung-lambung naik tinggi dari hari ke hari, nak kena hadapi harga barang naik berdentum-dentum, kena hadapi senario politik haprak yang tak habis-habis dengan macam-macam masalah, nak fikir pasal peluang kerjaya yang semakin lama macam semakin tak ada, kena hadapi masalah budaya barat yang semakin parah menular dalam negara, kena hadapi masalah bangsa yang semakin berpecah-belah, kena fikir pasal sumbangan aku pada masyarakat, kena hadapi masalah jiran-jiran yang kuat mengumpat, kena fikir tentang anak-anak aku yang akan diasuh dengan sistem pendidikan yang aku tengok masih tak menjadikan budak-budak dalam negara ni bijak ilmu serta bijak akhlak pada masa yang sama.

Macam aku cakap,
tak guna betoi...

No comments:

Post a Comment