Wednesday, January 15, 2014

#28: Cikgu Aje?

Hari pertama aku masuk ke kelas Basic Mathematical Methods memang dah ditakdirkan untuk jadi hari yang memang aku tak boleh lupa.
Kelas untuk subjek ni diadakan di Auditorium Fizik.
Dan kalau kau dengar nama tempat pun, aku yakin kau tahu yang tempat ni sebenarnya memang jajahan budak-budak yang ambik course fizik.
Sains Fizik, Fizik Itu, Fizik Ini dan segala bagai course fizik lain lagi yang haram aku tak teringin pun nak ambil tahu.

Aku melangkah aje masuk ke dalam auditorium fizik dengan seorang member,
jumpa port yang kena dengan jiwa aku, terus duduk.
Dan macam biasa, hari pertama pergi ke kelas macam ni, memang budak-budak sekeliling seorang haram pun aku tak kenal.
Maka seterusnya, berlangsunglah sesi berkenal-kenalan sesama sendiri.
Dan di depan aku pada masa tu, adalah sekumpulan budak-budak perempuan yang ke mana hilang sifat malu mereka pun aku tak tahu.
Perangai baik punya gedik.
Aku tengok pun rasa nak terajang saja.
Mujur, keimanan aku stabil ketika itu.

"Kau ni masuk UM ni course apa?", tanya seorang minah.

"Ouh, gua ni course Sains dengan Pendidikan", jawab aku dengan tenang.

"Kiranya kitorang ni In Sha Allah bakal cikgu la nanti", sambung member aku yang duduk di kerusi sebelah.

"Lu ni course apa?", tanya aku pula.

"Kitorang pure physics, jadi saintis la kiranya nanti. Ouh, kiranya kau orang ni nanti jadi cikgu aje la eh? Haha, apa kelas jadi cikgu, pebenda la kau ni", jawab si minah tadi sambil memperleceh cita-cita gua.

Pap!
Aku menepuk dahi sambil menggeleng-gelengkan kepala.
macam ni punya orang pun ada?

.....

Hari tu, aku tak boleh fokus pada pensyarah yang mengajar di depan.
Kepala otak aku sibuk memikirkan sesuatu.
Andai suatu masa aku ditugaskan mengajar anak minah ni di sekolah,
salahkah kalau aku terajang anaknya keluar kelas dan terus jatuh menjunam ke bawah dari tingkat tiga?

No comments:

Post a Comment