Wednesday, January 15, 2014

#27: Budak-budak, Semoga Lu Orang Semua Berjaya

Bila satu malam aku pegi shoot ke satu restoran,
sambil aku menunggu tomyam campur dengan kailan ikan masin bungkus,
aku terpandang dua orang budak kecik sedang main-main di sekitar restoran.
Ghairah sungguh depa bermain. 
Habis surat khabar bersepah depa buat jadi apron.
Satu sesi main masak-masak yang sangat bersungguh-sungguh.
Sekali kau tengok, memang nampak comel.
Tapi, kalau kau tengok lebih daripada sekali, sekali gus dengan tu kau gerakkan sikit otak kau untuk berfikir, 
kau akan sedar, yang di sebalik kecomelan tu, ada sesuatu yang patut kau risaukan.

Budak-budak ni,
adakah mereka akan survive zaman gila komputer Tablet, gila iPad, gila iPhone yang boleh membutakan mata hati serta mematikan kreativiti kanak-kanak?
Budak-budak ni,
selamatkah mereka merentas era di mana budaya barat sedang menular lebih pantas daripada pertambahan penduduk negara ni yang menghidap gout?
Dua orang budak comel ni,
selamatkah mereka dibesarkan dengan didikan Islami yang sempurna dan mampukah mereka mempraktikkannya 10, 20 tahun akan datang?

Sedang aku risau memikirkan nasib mereka,
tomyam campur dan kailan ikan masin bungkus aku sampai ke meja,
dan aku pun melangkah pergi.

Sambil aku hidupkan enjin Farhana,
hati aku berdetik,

"Budak-budak, semoga lu orang berjaya, menghadapi zaman yang penuh pancaroba ini"

p/s: Malam tu aku habis 18 ringgit membeli tomyam campur dengan kailan ikan masin yang haram tak sedap       langsung.

No comments:

Post a Comment