Monday, January 13, 2014

#25: Apa Yang Kau Study Sampai Nak Gila Tu?

Apabila final exam dah betul-betul depan mata,
waktu itu memang perkara biasa kalau kau tengok orang sekeliling semua macam nyawa dah sampai takat hidung.
Masing-masing pegang buku macam lakhnat dia punya semangat.
Aku juga tak terkecuali.
Pun macam lakhnat punya semangat pegang buku.

Bila suatu malam, aku tengok jam dah pukoi 2 pagi,
tapi aku masih mengahadap buku fizik dan biologi,
member aku Bal masih menghadap buku kimia,
Aap hampir kena sawan ketika menghafal buku sains komputer,
Haikal pun dah geleng kepala sorang-sorang ulangkaji maths,
aku duduk termenung seketika, memikirkan keadaan diri aku dan kawan-kawan.
Sedang aku duduk termenung, aku panggil semua rommate aku,
dan dalam kekalutan study buku-buku sains semua tu, aku ajukan satu soalan.

"Bal, Aap, Haikal, gua terfikir satu benda la"

"Pekebenda pulak kau malam-malam ni Bonzer? Kau tak nampak aku tengah study?", kata depa pada aku.

Aku membalas dengan satu perasaan yang berat,
"Kita study separuh mampus buku-buku duniawi ni, lu orang rasa, Kitab Al-Quran yang dah berhabuk atas meja kita tu, bilanya pulak kita nak bukak?"

......

Lepas aku cakap macam tu, Aku, Aap, Bal dengan Haikal terus tendang jauh-jauh kitab-kitab sains yang ada depan muka, pergi ambil wudhu' dan terus buat bulatan.
Malam tu, budak-budak bilik aku semuanya bertadarus Al-Quran sambil menangis dalam penyesalan.

Alangkah machonya,
kalau aktiviti menelaah Quran juga,
sama kencang seperti aktiviti menelaah kitab-kitab duniawi...

No comments:

Post a Comment