Monday, January 27, 2014

Bonzer Bercerita: Dhiablo (Prolog)

#1

“Well, well, if it isn’t our infamous Dhiablo.”

“Come on now Leo, kau tahu aku tak suka orang panggil aku macam tu lagi kan?”

“If not, what should I call you now?”

“Err…Dhia I guess?”

“Haha, then Dhia it is.”

Suasana senyap seketika. Seolah-olah memberi peluang untuk aku memerhatikan suasana tasik yang terbentang depan mata. Dengan orang yang berjoggingnya, dengan budak-budak kecik yang main layang-layangnya. Tenang juga bila dapat tengok suasana macam ni bila waktu petang. Aku tengok, Leo di sebelah aku yang mulut macam dah kena kunci. Mungkin otak kecik dia masih tak dapat nak cerna penampilan aku yang sekarang ni. Kalau betul tekaan aku, jujur cakap, aku tak terkejut pun.

“Sooo, what’s it with all this tudung and stuff? Dah mula pasang angan-angan nak kahwin dengan ustaz ke?”

Heh, damn you Leo. You and your sarcasm.
Malangnya, aku pun tak pasti nak jawab soalan Leo tu macam mana. Yang aku mampu, cuma tarik nafas dalam-dalam, hembus dengan satu perasaan yang sungguh berat, dan jongket bahu sebelah.

“Aku pun tak pasti Leo. It’s just that, it feels right this way.”

“Haha. It’s quiet shocking to see ya like this, after the whole year of your disappearance.What, you’re in some kind of purification process now?”

“Sorta.”

Aku tahu, Leo terkejut tahap langit ke tujuh tengok aku macam ni. Kalau aku jadi dia pun, aku rasa aku juga akan kena sawan seketika. Ya la, bila kau tak jumpa kawan kau setahun, dan bila jumpa tiba-tiba kawan kau tu dah tak macam kawan kau. Kau boleh jamin yang kau tak buat muka terkejut sambil menganga sampai rahang bawah cecah tanah bila jumpa dia?

“You’ve got a lot of explanation to do Dhia”, Leo masih bercakap dengan muka sinis, muka tak percaya. Patut tak aku terajang muka dia?

“Kau tak payah la nak cakap gaya sarkastik sangat, gelak aje la, aku tau kau memang tengah tahan gelak dari tadi”

“Hahaha, kau memang kenal aku luar dalam la. Man, it’s been a whole year since the last time I saw you! And now here you are, being Dhia that’s not really Dhia”

“Yeah…tell me about it” , aku cakap endah tak endah sambil campak batu kecil masuk tasik.
Biasanya bila jumpa Leo, macam-macam cerita yang aku semburkan pada dia. Macam-macam benda yang meletup-letup diluahkan untuk dikongsi bersama. Macam-macam. Tapi petang ni, rasa lain. Tak rasa macam selalu. Patut tak kalau aku tengking aje Leo suruh senyap dan duduk aje diam-diam sambil nikmati angin petang? Haish, takde mood langsung nak cakap petang ni!

“So, how’s life Leo? Kau ok ke sepanjang aku takde?”

“Kau ingat kalau kau takde aku tak boleh hidup ke? Gaya tanya macam kau tu mak aku pulak”

“Tapi memang kau tu langsung tak boleh harap pun. Waktu fight pun nak harapkan aku aje cover kau”

“Kahkah, kau jangan lupa, waktu riot di Klang dulu siapa yang backed you up masa nyaris-nyaris kena libas dengan right wing budak-budak Abomination”

“I repaid your favour during the time in KL la budak. Waktu riot dengan The Damned. Kau jangan nak berlagak hero sangat dengan aku”
Panas pulak hati aku dengar budak ni main ungkit-ungkit benda lama. Aku cepuk karang saja aje.

“Haha. Good old times eh mate?”

“Been there done that dan tak rasa yang aku akan ulang lagi. And by that, I really mean that it was not really ‘good’ of a time”, selamba aku potong feel nostalgik Leo macam tu.

Senyap. Aku dan Leo diam memberi peluang kepada angin petang untuk bertiup lembut mengusap tubuh. Tenang. Dah lama aku tak ke sini. Rasa sentimental pula.

“So, this marks the end of The Bloody Duo huh?”, Leo bagi satu soalan. Soalan yang betul-betul menunjukkan yang dia masih tak boleh nak terima aku, Dhia yang baru, Dhia yang sekarang…sekurang-kurangnya pada penampilan.

“I guess so…I guess my days as Dhiablo reach the end line”

“Heh, those boys from Juggernaut sure are going to friggin miss ya Dhia. I mean, who wouldn’t mourn over the lost of their favourite frontliner in every fight there was?”
Ceh, ayat mintak kesian a.k.a ayat-bodek-mintak-penampar.

“Well, at least they still have ya, ‘The Lightning Leo’, the fiercest baseball bat swingin psycho around”

“HAHAHAHAHA”, ketawa pecah pada petang tu. Aku pun dah tak ingat bila kali terakhir aku ketawa…heh, sekurang-kurangnya mood aku dah mula nak kembali normal.

“No seriously Dhia, things sure are going to be different without you after this. Biasanya kau aje la yang aku boleh harap nak fight side by side dengan aku pun. Lepas ni aku kena jaga belakang sendiri la nampak gayanya.. Kau la mengada-ngada nak kahwin dengan ustaz, pakai tudung segala”

Another bloody sarcasm. Nasib baik Leo ni kawan baik aku aje, kalau tak mati dah aku terajang on the spot. Aku rasa mau sampai tujuh belas tahun tujuh bulan dua puluh tujuh hari akan datang pun dia tak akan berhenti perli aku fasal tudung ni. Malas pulak aku nak layan sarcasm budak ni.


Lepas puas merapu dan dengar Leo peri-perli aku dari mula jumpa tadi, kitorang tengok sunset di tepi tasik tu dan terus balik rumah. Malam ni Leo kerja, jadi tak boleh nak lepak lama sangat. And that particular activity of lepak-ing and merapu-ing during the day dengan kawan-baik-sejak-kecik-aku, really made my day.

No comments:

Post a Comment